Logo PCPR Pruszcz Gdański
PCPR Pruszcz Gdański

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Pruszczu Gdańskim

Dofinansowanie do likwidacji barier achitektonicznych , technicznych i w komunikowaniu się.

Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych

Likwidacja barier architektonicznych - czyli wszelkich utrudnień występujących w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym np.: dostosowanie łazienki, dostosowanie podłóg i drzwi, budowa podjazdu, likwidacja progów itp.

Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych przysługuje osobie niepełnosprawnej posiadającej ważne orzeczenie, mającej trudności w poruszaniu się, potwierdzone zaświadczeniem od lekarza specjalisty.

W przypadku jeśli wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, niezbędna jest zgoda właściciela lokalu na wykonanie prac budowlanych/remontowych służących usunięciu tych barier.

Wysokość dofinansowania likwidacji barier wynosi do 80% kosztów, nie więcej jednak niż piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałe 20% pokrywa wnioskodawca (minimalny udział własny).

Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych przysługuje oddzielnie na każdy rodzaj zadania.

Wnioski przyjmowane są w siedzibie PCPR w trybie ciągłym.

WAŻNE!

PCPR nie zwraca kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON

Procedura przyznawania dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych:

    1.  

1. Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych może zostać przyznane osobom ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz niepełnosprawnym dzieciom do 16 roku życia, w przypadku, gdy przyczyną niepełnosprawności określoną w orzeczeniu jest dysfunkcja narządu ruchu (05-R) lub choroba neurologiczna (10-N)  w szczególności które poruszają się na wózku inwalidzkim lub przy pomocy przedmiotów ortopedycznych oraz stale zamieszkują w budynku lub lokalu mieszkalnym, w którym ma zostać przeprowadzona likwidacja barier architektonicznych.

2. W przypadku osób nie posiadających w orzeczeniu informacji o przyczynie niepełnosprawności, do wniosku należy przedłożyć zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające występowanie dysfunkcji narządu ruchu lub choroby neurologicznej.

3. Dofinansowanie ze środków PFRON do likwidacji barier architektonicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne posiadające ważne orzeczenie o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne, które maja trudności w poruszaniu się, jeżeli ich realizacja umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi im wykonanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem i jednocześnie są właścicielami nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego,  w którym stale zamieszkują. 

4. Dofinansowaniem ze środków Funduszu nie może być objęte dostosowanie budynku nowo wybudowanego lub będącego w trakcie prac wykończeniowych. Za budynek nowo wybudowany uważa się budynek do 5 lat od daty odbioru budynku, czyli akceptacji przez właściwy urząd zawiadomienia o zakończeniu budowy i przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego. Wyjątek od wyżej wymienionej zasady stanowi, jeżeli niepełnosprawność wnioskodawcy powstała po odbiorze budynku i nie można było jej przewidzieć.

5. W ramach likwidacji barier architektonicznych dofinansowaniu nie podlegają roboty o charakterze remontowo-wykończeniowym oraz roboty związane z bieżącym remontem pomieszczenia (np. wymiana instalacji elektrycznej, kanalizacyjnej, wodociągowej i centralnego ogrzewania, wykonanie podwieszanego sufitu, roboty malarskie, ułożenia płytek ściennych na całej powierzchni ścian, wykonania gładzi, itp.).

6. Przy sporządzaniu kosztorysu dotyczącego likwidacji barier należy uwzględnić wyłącznie roboty budowlane związane z usuwaniem tych barier architektonicznych tj. utrudnień dla osób niepełnosprawnych występujące w budynkach, które ze względu na rozwiązania techniczne lub warunki użytkowania utrudniają lub uniemożliwiają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym.

7. Na podstawie złożonych kompletnych wniosków zostaje dokonana ocena zasadności  potrzeby udzielenia dofinansowania. Następnie kwalifikuje się wniosek do pozytywnego lub negatywnego rozpatrzenia.

8. W przypadku, gdy nie wykazano bariery, a wybrany przedmiot nie jest powiązany z rodzajem niepełnosprawności wynikającej z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności bądź  z zaświadczenia lekarskiego lub jest powiązany w małym stopniu, na karcie oceny formalnej i merytorycznej wniosek otrzymuję negatywną ocenę i nie podlega dofinansowaniu.

9. Po ustaleniu listy wniosków zakwalifikowanych, pracownicy PCPR ( w składzie co najmniej 2 osobowym) dokonują wizji lokalnej, której celem jest weryfikacja i zasadność zaproponowanego przez Wnioskodawcę zakresu zadania oraz sprawdzenia wiarygodności podanych we wniosku informacji. Sprawdzeniu podlega również poprawność rozwiązań technicznych ich zgodność z zakresem ustalonym  w pierwszym etapie, a także weryfikację  przedstawionych kosztorysów – w oparciu o wizję lokalną.

10. W  trakcie przeprowadzenia wizji sporządzany jest protokół i dokumentację fotograficzną (jeżeli zachodzi taka potrzeba).

11. Wysokość dofinansowania określa się na podstawie zweryfikowanego przewidywanego kosztu zadania. 

12. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w stosunku do potrzeb na realizację zadań przyjmuje się maksymalny koszt  zakupu poszczególnego sprzętu w kwocie zabezpieczającej do niezbędnego minimum, które umożliwi osobie niepełnosprawnej samodzielna egzystencję:

1) budowa pochylni (podjazdu) i dojścia do budynku mieszkalnego zapewniającego osobom niepełnosprawnym dostęp do lokalu – do 15.000,00 zł.

2)  przystosowanie drzwi:

      a) zakup i montaż drzwi wejściowych (skrzydło drzwiowe, ościeżnica, klamka) o szerokości w świetle ościeżnicy co najmniej 90 cm, pozostałych – co najmniej 80 cm – dla osób poruszających się  na wózku inwalidzkim – do 2 000,00 zł za sztukę

     b) zakup i montaż drzwi przesuwnych lub harmonijkowych – dla osób poruszających  się na wózku inwalidzkim – 2 000,00 zł.

    c) zakup oraz wymiana okien i drzwi balkonowych umożliwiających ich samodzielną obsługę dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim – do 2 500,00 zł.za sztukę

3) Przystosowanie łazienki do potrzeb osoby niepełnosprawnej do łącznej kwoty 6 000,00 zł., a dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich do łącznej kwoty 7 000,00 zł. Dofinansowanie obejmuje zakup:

- kabina z brodzikiem lub kabina z odpływem liniowym
- wanna niska
- bateria prysznicowa / kolumna prysznicowa/deszczownica
- terakota antypoślizgowa z atestem ( w przypadku kabiny bez brodzika)
- uchwyt/y dla osoby niepełnosprawnej z atestem ( min. 2 sz.)
- krzesełko/siedzisko prysznicowe lub wannowe ułatwiające osobie niepełnosprawnej  korzystanie  z prysznica lub wanny z atestem
- toaleta podwieszana ( wyłącznie dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim)
- umywalka podwieszana ( wyłącznie dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim)
- bateria umywalkowa
- robocizna – uwzględnia się koszt wyłącznie w zakresie montażu w/w urządzeń, potwierdzony odrębną faktura/rachunkiem za usługę.  Uznany koszt montażu nie więcej niż  3 000,00

4) Przystosowanie w mieszkaniu mebli niezbędnych do samodzielnego korzystania tj. zakup mebli lub dostosowanie już posiadanych, wyłącznie dla osób niepełnosprawnych ze schorzeniami utrudniającymi użytkowanie typowych mebli, w tym poruszających się  na wózka inwalidzkich do kosztu całkowitego 5.000,00 zł.

13. Dopuszcza się zwiększenie zakresu/kwoty dofinansowania, o którym mowa w pkt.12  w przypadku specyficznych potrzeb osoby niepełnosprawnej potwierdzonych przez lekarza specjalistę.

14. Do wniosku należy dołączyć szczegółowy wykaz rodzaju urządzeń oraz zakres robót, które planowane są do wykonania.

15. Po weryfikacji kosztorysu i wizji lokalnej Wnioskodawca otrzymuje informację o przyznaniu dofinansowania, jego wysokości i terminie podpisania umowy, bądź odmowie dofinansowania. W przypadku przyznania mniejszego dofinansowania niż wnioskowana kwota Wnioskodawca może ponownie przedłożyć do PCPR zweryfikowany kosztorys.

16. Do obowiązków Wnioskodawcy należy uzyskanie uzgodnień, opinii i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi oraz pozwolenia na budowę, a także zapewnienia nadzoru inwestorskiego – w koniecznych wypadkach. Koszty uzyskania pozwolenia, zapewnienia nadzoru inwestorskiego, uzyskania niezbędnych uzgodnień i opinii pokrywa Wnioskodawca.

17. W wyznaczonym terminie Wnioskodawca, przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny ustanowiony postanowieniem Sądu lub pełnomocnik zobowiązany jest stawić się z dowodem osobistym do siedziby PCPR w celu podpisania umowy lub za pośrednictwem SOW za pomocą profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego.

18. Po udokumentowaniu wydatkowania środków własnych stanowiących wkład własny Wnioskodawcy zostaną przekazane środki finansowe stanowiące dofinansowanie zadania  na wskazane przez Wnioskodawcę konto własne/osoby wskazanej lub wykonawcy/sprzedawcy.

19. W celu końcowego rozliczenia Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć do siedziby PCPR oryginale faktury w celu ich opisania.

20. Procedurę kończy odbiór wykonania zadania w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy i porównania z zdeklarowanym zakresem robót i sporządzenie protokołu końcowego. Przekroczenie kosztów ponad wysokość określoną w uznanym kosztorysie, a także w przypadkach, gdy niezbędne było wykonanie dodatkowych robót budowlanych wymaganych przepisami, w tym techniczno-budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej Wnioskodawca pokrywa ze środków własnych.

Druk wniosku o przyznanie dofinansowania likwidacji barier architektonicznych  docx   pdf

Dofinansowanie do likwidacji barier technicznych

Likwidacja barier technicznych - czyli przeszkody wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania przedmiotów lub urządzeń odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności np. zakup: podnośniki mobilne i stacjonarne, łóżko rehabilitacyjne, platforma przyschodowa, podnośnik pionowy, schodołaz itp.

Dofinansowanie likwidacji barier technicznych przysługuje osobie niepełnosprawnej, posiadającej ważne orzeczenie, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności potwierdzonymi zaświadczeniem od lekarza specjalisty.

Wysokość dofinansowania likwidacji barier wynosi do 80% kosztów, nie więcej jednak niż piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałe 20% pokrywa wnioskodawca (minimalny udział własny).

Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych może być udzielone raz na 3 lata.

Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych przysługuje oddzielnie na każdy rodzaj zadania.

Wnioski przyjmowane są w siedzibie PCPR w trybie ciągłym.

WAŻNE!

PCPR nie zwraca kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku i zawarciem umowy  o dofinansowanie ze środków PFRON

Procedura poznawania dofinansowania do likwidacji barier technicznych.

1. Osobom ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz niepełnosprawnym dzieciom do 16 roku życia, z dysfunkcją narządu ruchu (05-R) lub chorobą neurologiczną (10-N), w ramach likwidacji barier technicznych możliwe jest dofinansowanie zakupu niżej wymienionych urządzeń i przedmiotów, które powinny spowodować sprawniejsze działanie osoby z niepełnosprawnością w społeczeństwie umożliwić jej w miarę samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie. Przez bariery techniczne rozumie się przeszkody wynikające z braku odpowiedniego rodzaju przedmiotów lub urządzeń. Likwidacja bariery technicznej polega na dostosowaniu posiadanego urządzenia do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

2. Na podstawie złożonych kompletnych wniosków zostaje dokonana ocena zasadności udzielenia dofinansowania. Następnie wniosek zostaje zakwalifikowany do pozytywnego
lub negatywnego rozpatrzenia.

3. W przypadku, gdy nie wykazano bariery a wybrany przedmiot nie jest powiązany z rodzajem niepełnosprawności wynikającej z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności bądź  z zaświadczenia lekarskiego lub jest powiązany w małym stopniu-  na karcie oceny formalnej i merytorycznej wniosek otrzymuję negatywną ocenę i nie podlega dofinansowaniu.

4. Po weryfikacji kosztorysu i ewentualnej wizji lokalnej ( w koniecznych przypadkach) Wnioskodawca otrzymuje informację o przyznaniu dofinansowania, jego wysokości i terminie podpisania umowy, bądź odmowie dofinansowania. W przypadku przyznania mniejszego dofinansowania niż wnioskowana kwota Wnioskodawca ponownie przedkłada do PCPR zweryfikowany kosztorys.

5. Wykaz przykładowych przedmiotów i urządzeń w ramach likwidacji barier technicznych:

  • siedzisko prysznicowe
  • nadstawka sedesowa
  • podnośnik transportowy
  • podnośnik sufitowy/ścienny
  • platforma najazdowa
  • łóżko rehabilitacyjne
  • łóżko wspomagające obsługę osoby niepełnosprawnej
  • materac specjalistyczny/rehabilitacyjny (tj. niepodlegający refundacji NFZ) po zatwierdzeniu przez lekarza konsultanta PCPR
  • czasomierz (brajlowski, mówiący, z wyświetlaczem lub dużymi cyframi)
  • termometr (brajlowski, mówiący, z wyświetlaczem lub dużymi cyframi)
  • pralka automatyczna z interfejsem dźwiękowym lub brajlowskim ( dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności ze względu na uszkodzenie narządu wzroku lub osób samodzielnie gospodarujących ze znacznym stopniem niepełnosprawności z tytułu narządu ruchu)
  • kuchenka elektryczna w przypadku posiadania kuchni gazowej ( w pierwszej kolejności dla osób dorosłych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności: poruszających się o kulach, balkoniku lub wózku inwalidzkim/ z uszkodzeniem narządem ruchu/ chore na epilepsję lub choroby psychiczne) osoby niepełnosprawne z uszkodzonym narządem wzroku)
  • aparat lub urządzenie do wykrywania przeszkód
  • urządzenie do ogrzewania/piec gazowy , elektryczny
  • platforma schodowa
  • zakup i montaż windy przyściennej
  • schodołaz
  • system otwieranych drzwi, w tym balkonowych, przyciskiem (dla Wnioskodawcy o dysfunkcją kończyn górnych )
  • zakup zabezpieczenia drzwi ( do wysokości 40 cm od podłogi) przed uszkodzeniami mechanicznymi i zakup ościeżnicy stalowej ( wyłącznie dla Wnioskodawcy poruszającego się na wózku inwalidzkim), zakup okuć do drzwi balkonowych i okien, umożliwiające ich samodzielną obsługę przez osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, (gdy montaż okuć, ze względu na stan techniczny drzwi balkonowych i okien jest możliwy) w kuchni i jednym pokoju wybranym przez Wnioskodawcę,
  • zakup okien i drzwi balkonowych w przypadkach, o których mowa wyżej, gdy montaż okuć nie jest możliwy,

6. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w stosunku do potrzeb na realizacje zadań ustala  się maksymalny całkowity koszt zakupu w kwocie zabezpieczającej dofinansowanie do niezbędnego   minimum, które umożliwi osobie niepełnosprawnej samodzielną egzystencję podstawowych    przedmiotów     ( zakup i montaż):

1) platformy schodowej – do 30.000,00 zł,
2) transportera schodowego (schodołaza gąsienicowego lub kroczącego) – do 20 .000,00 zł,
3) windy przyściennej (krzesełka schodowego) – do 20.000,00 zł,
4) poręczy i uchwytów w ciągach komunikacyjnych oraz uchwytów ułatwiających korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych – do 500,00 zł za 1 szt
5) podnośnika transportowy/kąpielowy/ścienny– do 8.000,00 zł,
6) podnośnika sufitowego - do 25.000,00 zł,
7) łóżka rehabilitacyjnego/wspomagającego obsługę niepełnosprawnego -  do 4.000,00
8) materac specjalistyczny/rehabilitacyjny/ortopedyczny (nie objęty refundacją NFZ) – do 1500,00

7. Zakupiony w ramach likwidacji barier technicznych sprzęt musi być fabrycznie nowy oraz posiadać gwarancję.

8. W uzasadnionych przypadkach z uwagi na szczególna specyfikę niepełnosprawności.  Wnioskodawcy, dofinansowaniem ze środków PFRON mogą zostać objęte zakupy urządzeń z zakresu likwidacji barier technicznych, nie wymienione w wykazie.

9. Podstawę dofinansowania stanowi umowa zawarta przed zakupem sprzętu lub wykonaniem prac po między Starostą Gdańskim reprezentowanym przez Dyrektora PCPR, a Wnioskodawcą lub przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym ustanowionym postanowieniem Sądu lub pełnomocnikiem, który zobowiązany jest stawić się z dowodem osobistym do siedziby PCPR w celu podpisania umowy lub za pośrednictwem SOW za pomocą profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego.

10. Po  podpisaniu  umowy  Wnioskodawca  dokonuje  zakupu  sprzętu  wpłacając  udział  własny  i w wyznaczonym terminie jest zobowiązany dostarczyć oryginał faktury i dowodem wpłaty do siedziby PCPR.

11. PCPR po weryfikacji faktur przekazuje środki finansowe stanowiące dofinansowanie zadania    na wskazane przez Wnioskodawcę konto własne lub dostawcy.

12. Dokumenty rozliczeniowe oryginały faktur i rachunków wystawionych na Wnioskodawcę, wraz   z fakturami dokumentującymi jego wkład własny, otrzymują adnotację „opłacone ze środków PFRON w kwocie dofinansowania …. zł” i podlegają zwrotowi Beneficjentowi na pisemny jego wniosek. W dokumentacji PCPR pozostają kopie tych dokumentów potwierdzone za zgodność z oryginałem.

13. Procedurę kończy złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia o nabyciu oraz użytkowaniu zgodnie z przeznaczeniem dofinansowanego sprzętu lub w uzasadnionych przypadka odbiór wykonania zadania w miejscu zamieszkania i porównanie z deklarowanym zakresem robót i sporządzenie protokołu końcowego.

14. PCPR ma prawo w ciągu trzech lat po podpisaniu umowy do kontroli zakupionego sprzętu, w tym wizji lokalnej.

Druk wniosku o przyznanie dofinansowania likwidacji barier technicznych  word pdf

Dofinansowanie do likwidacji barier w komunikowaniu się

Likwidacja barier w komunikowaniu się - czyli ograniczeń uniemożliwiających lub utrudniających osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji np. zakup sprzętu elektronicznego typu laptop, komputer stacjonarny, drukarki, urządzenia wielofunkcyjnego, lupy elektronicznej, budzika wibracyjny itp.

Dofinansowanie likwidacji barier  w komunikowaniu się przysługuje osobie niepełnosprawnej, posiadającej ważne orzeczenie, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności oraz potwierdzone zaświadczeniem od lekarza specjalisty.

Wysokość dofinansowania likwidacji barier wynosi do 80% kosztów, nie więcej jednak niż piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałe 20% pokrywa wnioskodawca (minimalny udział własny).

Zasadniczo dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych może być udzielone raz na 3 lata.

Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych przysługuje oddzielnie na każdy rodzaj zadania.

Wnioski przyjmowane są w siedzibie PCPR w trybie ciągłym.

WAŻNE!

PCPR nie zwraca kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku i zawarciem umowy  o dofinansowanie ze środków PFRON.

Procedura przyznawania dofinansowania do likwidacji barier w komunikowaniu się

1. Dla osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z powodu dysfunkcji narządu  słuchu (03-L) w   ramach likwidacji  barier  w  komunikowaniu  się możliwe  jest dofinansowanie między innymi :

1) wyposażenia dzwonka do drzwi w sygnalizację świetlną
2) wyposażenia aparatu telefonicznego w sygnalizację świetlną,
3) zakup budzika świetlnego,
4) zakup faksu,
5) zakup wzmacniacza do aparatu telefonicznego,
6) zakup indywidualnych urządzeń akustycznych przybliżających dźwięki.

2.  W ramach   dofinansowania  likwidacji  barier  w  komunikowaniu  się dofinansowaniem może zostać objęty zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i urządzeń elektronicznych.

3. Dofinansowanie do zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania i urządzeń elektronicznych, mogą otrzymać osoby ze  znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności:

1) z zaburzeniami głosu, mowy, chorobami słuchu (03-L)
2) z  dysfunkcją narządu  ruchu  (05-R) lub  chorobą  neurologiczną (10-N)  poruszające się na wózku inwalidzkim lub ze znaczącą dysfunkcją narządu ruchu potwierdzoną  zaświadczeniem lekarza specjalisty.

4. Dofinansowanie do zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania i urządzeń elektronicznych   mogą  otrzymać niepełnosprawne dzieci do  16  roku  życia realizujące obowiązek  szkolny  lub roczne  przygotowanie  przedszkolne oraz młodzież ze znacznym 
lub  umiarkowanym  stopniem niepełnosprawności realizująca obowiązek nauki:

1) z zaburzeniami głosu, mowy, chorobami słuchu (03-L)
2) z dysfunkcją narządu ruchu (05-R)  lub  chorobą neurologiczną(10-N) poruszające się na wózku inwalidzkim lub ze znaczącą dysfunkcją narządu ruchu potwierdzoną zaświadczeniem lekarza specjalisty.
3) z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi objęte terapią logopedyczną(12-C) lub psychologiczną potwierdzoną zaświadczeniem wydanym przez terapeutę prowadzącego

5. W przypadku osób ubiegających się o dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego,  do  wniosku  należy przedłożyć  zaświadczenie  lekarza  specjalisty, potwierdzające  występowanie zaburzeń  głosu, mowy, słuchu lub dysfunkcji  narządu ruchu, choroby neurologicznej z koniecznością poruszania się na wózku inwalidzkim lub innych schorzeń powodujących problemy z komunikowaniem się lub przekazywaniem informacji.

6. W uzasadnionych przypadkach dofinansowaniem mogą być urządzenia z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się nie wymienione powyżej pod warunkiem, że potrzeba ich  zakupu wynikać będzie z uzasadnionych potrzeb podyktowanych niepełnosprawnością potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem.

7.  W  uzasadnionych  przypadkach  dofinansowanie  mogą  uzyskać  osoby  nie  wymienione powyżej  pod  warunkiem,  że  będzie  to  podyktowane specyficznymi  potrzebami  wnioskodawcy  wynikającymi z niepełnosprawności w zakresie likwidacji barier
w komunikowaniu się.

8. Na podstawie złożonych kompletnych wniosków o których mowa w pkt. III. zostanie dokonana ocena ich zasadności potrzeby udzielenia dofinansowania. Następnie kwalifikuje wniosek do pozytywnego lub negatywnego rozpatrzenia.

9. W przypadku, gdy nie wykazano bariery a wybrany przedmiot nie jest powiązany z rodzajem niepełnosprawności wynikającej z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności bądź  z zaświadczenia lekarskiego lub jest powiązany w małym stopniu-  na karcie oceny formalnej   i merytorycznej wniosek otrzymuję negatywną ocenę i nie podlega dofinansowaniu.

10. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w stosunku do potrzeb na realizacje zadań ustala się maksymalny koszt zakupu urządzenia zabezpieczający dofinansowanie do niezbędnego minimum, wymienionych urządzeń:

1) laptopa, komputera stacjonarnego, tabletu( w zestawie ze specjalistycznym oprogramowaniem lub urządzeniami wspomagającymi dostosowanymi do indywidualnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności ) - do 4 000,00
2) drukarki, urządzenia wielofunkcyjnego - do 1 000,00
3) lupa powiększająca elektroniczna       – do 3.000,00

11. W przypadku rodzin posiadających więcej niż jedno dziecko niepełnosprawne dofinansowanie  do zakupu komputera przyznawane będzie tylko i wyłącznie na jeden sprzęt ( drukarka, urządzenie wielofunkcyjne) dla obojga dzieci.

12. Zakupiony w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się sprzęt musi być fabrycznie nowy oraz posiadać gwarancję.

13. Po weryfikacji kosztorysu i podjęciu decyzji Wnioskodawca otrzymuje informacje o przyznaniu dofinansowania, jego wysokości i terminie podpisania umowy, bądź odmowie dofinansowania.W przypadku mniejszego dofinansowania niż wnioskowana kwota Wnioskodawca ponownie przedkłada do PCPR zweryfikowany kosztorys.

14. Podstawę dofinansowania stanowi umowa zawarta przed zakupem sprzętu  po między Starostą Gdańskim reprezentowanym przez Dyrektora PCPR, a Wnioskodawcą lub przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym ustanowionym postanowieniem Sądu lub pełnomocnikiem, który zobowiązany jest stawić się z dowodem osobistym do siedziby PCPR w celu podpisania umowy lub za pośrednictwem SOW za pomocą profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego.

15. Po  podpisaniu  umowy  Wnioskodawca  dokonuje  zakupu  sprzętu  wpłacając  udział  własny i w wyznaczonym terminie zobowiązany jest dostarczyć oryginał faktury i dowód wpłaty do siedziby PCPR.

16. PCPR po weryfikacji faktur przekazuje środki finansowe stanowiące dofinansowanie zadania na wskazane przez Wnioskodawcę konto własne lub dostawcy.

17. Dokumenty rozliczeniowe oryginały faktur i rachunków wystawionych na Wnioskodawcę, wraz z fakturami dokumentującymi jego wkład własny, otrzymują adnotację „opłacone ze środków PFRON w kwocie dofinansowania …. zł” i podlegają zwrotowi Beneficjentowi na pisemny jego wniosek. W dokumentacji PCPR pozostają kopie tych dokumentów potwierdzone za zgodność z oryginałem.

18. Procedurę kończy złożenie przez Wnioskodawcę oświadczenia o nabyciu oraz użytkowaniu zgodnym z przeznaczeniem dofinansowanego sprzętu.

19. PCPR ma prawo w ciągu trzech lat po podpisaniu umowy do kontroli zakupionego sprzętu.

Wzór wniosku o przyznanie dofinansowania likwidacji barier w komunikowaniu się doc pdf